Geef jij de ander ruimte ten koste van jezelf?

Ik had motorrijles. Dat was in 1995. Ik had al vaker op de Zündapp van mijn broer gereden en dat smaakte naar meer! Motorrijles dus. 😊

Netjes aan de kant

Daar reed ik dan, met de motor op de weg. Keurig netjes aan de kant. Want zoveel ruimte nam ik niet in dus kon er best iemand langs toch? ‘Ga in het midden van je weghelft rijden’, hoorde ik in mijn oor. Ietwat ongemakkelijk deed ik wat de instructeur me zei. Maar het voelde niet lekker. Ik een beetje de hele weghelft in beslagnemen, terwijl ik met mijn motor veel smaller ben dan een auto. Daar kan nog best iemand langs toch?

Waardevolle levensles

Deze les ebde nog lang na, op vele vlakken in mijn leven. Want ik was heel goed in ‘het aan de kant gaan’. Ik gaf mensen heel veel ruimte, ook ten koste van mezelf. Wat ik geleerd had met motorrijden: als jij anderen de ruimte geeft, zullen ze dat ook pakken. En dat leidt tot gevaarlijke situaties.

Plek innemen

Maar wanneer je je plek inneemt – in het geval van de motor de hele weghelft dus -, is het voor een ander veel duidelijker dat die weghelft niet beschikbaar is en zal ie wachten met inhalen tot er geen tegenligger komt in plaats van jou van de weghelft afdrukken.

Dat dat laatste vervelende gevolgen kan hebben, lijkt me duidelijk.

Hoe doe jij dat?

Vaak zie ik fietsers op het randje van de wegrijden, nog net niet in de berm. Als er dan een auto langs raast en ze in de berm belanden zijn ze boos op de automobilist. Kan me er iets bij voorstellen maar is het niet de fietser die de gelegenheid schept? Wat als de fietser gewoon de plek inneemt die voor hem is? Je hoeft niet breeduit te fietsen hè, dat is een ander verhaal. Maar je hoeft ook niet op het randje te balanceren.

Wat zal de automobilist dan doen?

Die gaat langzamer rijden, want hij moet zelf meer aan de kant, en mogelijk een stukje de berm in als het een smal weggetje is. Resultaat: veel veiligere situatie.

Dagelijks leven

Veel mensen zorgen beter voor anderen dan voor zichzelf. Is zorgen voor anderen niet goed dan? Tuurlijk wel. Dat is een hele mooie eigenschap. Maar… het kan toch niet de bedoeling zijn dat het ten koste gaat van jezelf? Gaat het niet om de balans? Geven en nemen?

De weg is van iedereen

Iedereen mag er gebruik van maken. De ene keer maakt de een meer plek voor de ander, de andere keer is het andersom. Als de veiligheid maar gehandhaafd blijft. Je mag dus goed voor anderen zorgen én goed voor jezelf zorgen.

De weg van het leven is ook van iedereen

Zou jij ook wat beter voor jezelf willen zorgen en op de weg van het leven blijven rijden in plaats van mopperend in de berm belanden? Ik leer je graag hoe. Zonder dat het ten koste gaat van een ander. Zonder egoïstisch te zijn. Maar beter voor jou.

Twee opties

Ik heb twee mogelijkheden voor je.

Waardevol als je – hieronder bij ‘Reactie’ – laat weten wat je er van vindt. â˜ºï¸

Deel deze tips gerust!

Wil je de nieuwe blogs per e-mail ontvangen?

4 antwoorden
  1. Heleen zegt:

    Hoi Astrid, leuk hoe je dit letterlijke voorbeeld geeft! Ik zie ook dikwijls dat ik op het voetpad 9 van de 10 keer degene ben die aan de kant gaat. Dat kan anders!!
    De laatste keer gratis Workshop? De laatste keer op een avond? Ik ben heel benieuwd wat je dan gaat doen. Ik kan er niet uit opmaken dat je stopt met Workshops geven, toch?

    Beantwoorden
    • Astrid zegt:

      Hoi Heleen, wat fijn dat je wat aan het voorbeeld hebt! Super!
      Ik ga absoluut door met workshops geven. De volgende keer is op zaterdag 11 januari, van 09.00 tot 15.30 uur. Een hele dag dus voor een investering van € 37,–. Een schijntje als je het mij vraagt.
      Je bent van harte welkom, zowel op 12 nov. als op 11 januari.

      Beantwoorden
  2. Maria zegt:

    Wat een duidelijk blog. Ook op mijn werk is dit een item. Letterlijk! Ik zal ze verwijzen naar dit heldere verhaal. En dan eindelijk de workshop op het werk organiseren.

    Beantwoorden

Het zou heel gaaf zijn als je je reactie achterlaat.

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *