Skip negativiteit en geweld

Voor ik verder ga, eerst even dit:
Goed voor jou en mensen in jouw omgeving om te weten dat mijn coachingsgesprekken en 1 op 1-trainingen gewoon doorgaan, ook in deze tijd. Ik merk om me heen dat mensen denken dat dat stilligt. Niets is minder waar! Bel of mail me en we maken en afspraak. Zonde als je door blijft lopen en straks verder van huis bent toch?

Oké, en dan nu mijn blog:

 

Geweld en negativiteit

Ben jij je er bewust van hoeveel geweld jij ‘binnenkrijgt’ op een dag? En hoeveel negativiteit? Waarschijnlijk niet. Waarom niet? Omdat meer dan 99,9 % van ons doen en laten onbewust is.

Gewenning

Beelden van oorlog, honger, relletjes, enzovoorts, we hebben er een soort gewenning voor ontwikkeld. Teksten in kranten over inbraken, geweld en onrecht; ze worden gelezen onder het genot van een kopje koffie en een broodje. Met muziek op de achtergrond.
Maar wat doet het eigenlijk met je?

Voelen

Kan je echt vóelen wat het met je doet als je zulke beelden ziet? Of dat soort artikelen leest? Menigeen is zich er niet van bewust maar je systeem staat in de fight or flight-stand. Met alle spanning en stress van dien.

Werkelijkheid en fantasie: geen verschil

Je onbewuste kent geen verschil tussen werkelijkheid en fantasie. Als je kijkt naar geweld op tv, weet jouw onbewuste niet dat het niet echt vlak voor je neus plaatsvindt. Jouw systeem denkt dat het echt is, schiet in de stress en vindt dat je het op een lopen moet zetten.

Het is dan ook onbegrijpelijk voor je systeem dat je gewoon languit op de bank blijft liggen en een zak chips naar binnen werkt i.p.v. jezelf razendsnel in veiligheid te brengen (weg van die beelden dus).

Kranten, journaals, series, reclames, enz.

Ben jij je bewust van de signalen van je lijf bij bepaalde beelden, geluiden enz.? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het journaal, voel dan heel goed wat je voelt.
Zet dan daarna een flimpje op van mensen die pret maken in de sneeuw of van lammetjes in de wei en voel opnieuw.
Welke verschillen merk je op? Qua ademhaling? Spierspanning? Stemming?

Negativiteit van mensen in je omgeving

Deze tijd is voor veel mensen een uitdaging. Even je verhaal kwijt kunnen of even zeggen dat je ergens flink de balen van hebt is natuurlijk prima. Benoemen wat er is geeft lucht. Maar soms lijkt het wel of mensen blíjven mopperen.

Doe daar niet aan mee

Als je iemand negatieve dingen hoort zeggen, en zeker als dat maar door blijft gaan, zeg dan in jezelf: dit is van jou en dit laat ik bij jou. In gedachten je hand opsteken en richting die ander duwen helpt ook, alsof je de boodschap terugbrengt bij die ander.

Respect

Wel handig om respectvol te blijven natuurlijk. Iedereen loopt zijn eigen pad hier op aarde, en de navigatie laat nog wel eens te wensen over. Wie ben jij om te zeggen dat iemand het anders moet doen?

Ogen sluiten?

Betekent het nu dan dat je je ogen moet sluiten voor dat wat er gebeurt op de wereld? Nee, in tegendeel zelfs.

Ik denk dat er op korte termijn heel veel informatie vrij gaat komen die voor ons is achtergehouden. Informatie waar we op zijn zachtst gezegd niet blij van worden maar wat wel onze ogen gaat openen wat er voor zorgt dat we met zijn allen nieuwe, mooie paden kunnen gaan creëren.

Daarom is het zo belangrijk om steeds beter te kunnen voelen en onderscheiden of iets waar is of niet. Want stel nou dat we her en der informatie hebben gekregen die niet (helemaal) blijkt te kloppen? Hoe fijn is het dan dat jij voelt wat waar is en wat niet?

Hoofd

Enne…, voelen doe je niet met je hoofd hè? Die heeft waarschijnlijk al te lange tijd de regie gehad. Ga maar lekker voelen. Hoe? Door niets te doen. Echts niets. En je aandacht te richten op de borstbeen gebied, want daar zit je zijn; wie je écht bent.

Nog niet zo makkelijk?

Dan bel of mail je mij toch? Ik help je graag jouw weg te vinden in deze wereld.

Je las een blog van mij, Astrid Entius

Reageren mag altijd (dat vind ik leuk!) en delen ook!
Wat je ook kan doen is jezelf inschrijven zodat je de blogs per e-mail te ontvangt.

Mogelijkheden zolang de maatregelen nog gelden:

1 op 1-training – 3 ochtenden individuele training, al dan niet d.m.v. een vast programma, gericht op jouw groei en wensen
Coaching – individueel gesprek (wandelen) – voor snel en effectief inzicht
Online coaching – ideaal als je eerst rustig wilt kennismaken of lieven vanuit huis werkt

En verder:

Astrid, wie?
Wat cursisten ervan vinden

 

 

6 antwoorden
    • Astrid Entius zegt:

      Even mopperen mag best hoor Mirella. Als dingen ophopen kan het hoog oplopen en dat is ook niet de bedoeling. De bewustwording is het belangrijkste, zodat je kan kiezen om of nog even door te mopperen of je te richten op het positieve. En dat is uiteraard aan jou. 😊

      Beantwoorden
  1. Heleen zegt:

    Dank je wel voor je mooie blog! Wat heb jij mij bewust gemaakt van mijn gewenning hierin. Ik ga er gelijk mee aan de slag. Nogmaals dank je wel! En wat fijn dat je weer blogs stuurt. Hartelijk gefeliciteerd nog met je 100ste blog!

    Beantwoorden
  2. Ilja zegt:

    He Astrid,
    Wat een leuke blog weer en ik heb er weer iets van geleerd.
    Wat heb ik geleerd? “Je onbewuste kent geen verschil tussen werkelijkheid en fantasie.”
    ​Dat onderbewuste dat is me d’r eentje 🙂.
    Laat maar pruttelen, oké. Alleen ook weer niet z’n gang laten gaan.
    Voelen. Ja blijven voelen.
    En hoewel ik de Corona bubbel wel zat ben, leer ik hierdoor steeds beter te voelen.
    Dus ja, deze Corona tijd heeft ook zo z’n voordelen.
    Jouw blog heeft mij weer even aan het denken gezet, dank je wel.

    Beantwoorden

Het zou heel gaaf zijn als je je reactie achterlaat.

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *